  | 
 									
 										CESTA DO TURECKA ZA ÚPLNÝM 
										ZATMĚNÍM SLUNCE
										
										Trója
										
										Devět vrstev města, které se nakupily na 
										sebe během tisíců let. První vrstva snad 
										vznikla před pěti tisíci lety. Homér 
										popsal město 1250 před Kristem. Kameny, 
										rozkvetlé stromy a jaro. Vše je 
										mnohojazyčně vysvětleno na PMMA cedulích 
										a zdá se být srozumitelné. Jaro kolem je 
										ale silnější. Historie se vynořuje jen z 
										mé mysli a vzpomínám na Machovcova 
										Achillea, kterého jsem měl pozdravit od 
										Vavřince. Představa Hektora vláčeného za 
										vozem mi ale kazí černobíle pozitivní 
										výklad dějin. Spíše se mi vyjevuje svět 
										plný krutosti a nesmyslně vyvolaného 
										smutku pramenícího z nedorozumění. Turci 
										s Řeky jsou v téměř válečném stavu 
										dodnes. Zkušenost je nesdělitelná a 
										nepřenositelná jako kupon z šalinkarty. 
										Trajekt přes Dardanely. Loď jako 
										kočkopes – žádný konec – pouze dvě 
										přídě. Metr nad hladinou všechna auta, 
										pět metrů nad nimi lidé a o patro výš 
										komín a dvě příďové kapitánské kabiny s 
										mosaznými hláskami a dvěma řídícími 
										Turky. Vítr, rackové, další lodě kolem a 
										vůně Evropy. Eceabat na úzkém 
										poloostrově Geliboly Yarimadasi. Odtud 
										je moře na obě strany a jedeme na sever. 
										Nejprve se moři vyhýbáme uhýbáním 
										doleva, opět jen o pár metrů. Po pár 
										desítkách kilometrů se se Saros Körfezi 
										rozloučíme letmým pohledem na západ pod 
										zatahující se oblohou. Je zvláštní, že 
										příjezd k moři má v sobě vždy slavnostní 
										očekávání a loučení s ním prožívám 
										mnohem vlažněji. Hory na Kesan jsou jen 
										mírnými kopci vysokými několik desítek 
										metrů. Blízkost řecké hranice nám 
										ozřejmí častější výskyt tureckých vojsk 
										– tanků a bojové techniky u silnice. 
										Častěji předjíždíme jandarmy. 
										
										  
										
										Uzunköprü
										
										Mejdelší kamenný most na světě, podle 
										kterého je pojmenováno město, jsme 
										projeli v celé jeho délce 1,2 km. Je to 
										mnohaoblouková stavba umožňující severní 
										vjezd do města přes rozvodňující se 
										řeku. 
										
										Edirne
										
										Nádherné evropsky turecké město ve svém 
										centru. Po ubytování v hotelu U Tuňáka 
										noční chůze městem. Mešity a ovce v 
										ulicích. Hledání názorní rackové svítící 
										křídly na střechy domů. Do barev oděná 
										mešita je snad nejkrásnější, kterou jsem 
										doposud viděl. Alan a Vlado byli pozváni 
										dovnitř. Neodvažuji se vstoupit – rajská 
										zahrada se žulovými sloupy na 
										obsidiánových patkách, které podpírá 
										mramorový základový sokl. Sloupy nesou 
										klenby červeného a bílého pískovce. 
										Místy mušlový vápenec, fantasticky 
										jednoduchá a přirozená kombinace kamenů 
										v architektuře. Štíhlé minarety míří do 
										nebe a nad nimi měsíc po první čtvrti. 
										Už není tak vysoko jako včera a nevypadá 
										turecky. Pivo v imitaci irské hospody a 
										kuřecí kebab za osminu ceny, kterou jsme 
										platili v turisticky atraktivních 
										ulicích jiných měst. Uran měl pravdu 
										říkaje o naší chůzi nesprávnými ulicemi. 
										Únava, snad noc a spánek, zítra 
										očekávání Evropy přes Bulharsko, Srbsko 
										a stejně jako jsme přijeli. 
										 |  									
 										  
 									 | 
 									  |