Švýcarsko 2005

pokračování

7. DEN, čtvrtek 7. července 2005

Vstáváme po desáté, snídáme Nutellu s piškoty. V 11:10 odjíždíme přes Itálii do Wallisu (přes Chiavennu, Locarno, Centovalli, Simplon a Brig). Projíždíme okolo Lago di Como, přes Lugano (tady se vůbec nikde nedá zastavit), jedeme do Locarna. Po neúspěšném vymotání se Luganem nás rozchechtává Tomáš hláškou: "Podívej ten černoch, zmrzlinu má větší než hlavu". Zajíždíme do Contry na vyhlídku na přehradu. Tady pojídáme starý chleba, okurky a Apetitto a jsme svědky, jak tu zastavuje asi 70letá taxikářka. Dál projíždíme nádherným údolím Centovalli. Zastavujeme u nějakého kostela. Po několika hodinách v Itálii přijíždíme na Simplonpass. V Brigu (1100 km) sháníme otevřený Coop, abychom koupili sýry. Coop ale zavírá v Po-Čt v 18:30, v Pá v 20:00. Máme tedy smůlu. V následujících minutách hledáme nad vesničkou Turtmann místo na bivak. Projíždíme dírami typu: Unterbäch,... Ve chvíli, když již máme vybranou loučku na přespání a taháme z auta věci, přijíždí chrochtající Švýcar v multikáře a nemilosrdně nás vyhazuje se slovy, ať jedeme výš, tam že je místa na přespání dost, že jde zapnout zavlažování. Projeli jsme většinu zdejších silniček, u kterých bychom mohli zabivakovat, ale nikde nám nepadlo nic do oka. Spíme proto přímo v údolí u silnice. K večeři máme Dobrý hostinec - kuře na paprice. Petr naměřil na teploměru 37,5°C

8. DEN, pátek 8. července 2005

Vstáváme v 9:30, jedeme do Arolly. Před Arollou ale zjišťujeme, že tu je zima, tak nabíráme vodu a jedeme zpět do údolí. 1210 km - Les Haudéres. Chceme jít na Raclette, ale musíme najít nějakou obyč hospodu. Leukerbad: příjezd v 15:35, cachtali jsme se 3,5 hod (Spaeter holil min. 40 min bobra :-) ). Letos jsme žádnou studentskou slevu nedostali. Návštěva byla super, akorát jsme byli po koupeli unavenější než když jsme sem přicházeli. V 19:40 odjíždíme. Chceme konečně koupit ty sýry, ale v Coopu mají jen do 18:30, tak aspoň v Ardonu u kostela škubeme meruňky.  Nakonec kupujeme v Coop Pronto (tj. u benzinky) nějaké jogurty, 2 bagety a sladké pečivo. Večer cedí a je celkem zima. Spíme v zatáčce před Col de la Forclaz. Zítra chceme na Arête des Cosmiques. Večeře: kus bagety, Apetitto a müsli tyčinka.

9. DEN, sobota 9. července 2005

Vstáváme v 6:00 a po krátké snídani jedeme do Chamonix-Mont Blanc. Zastavujeme na parkingu u lanovky, kupujeme lístky (35 EUR/os) na Aiguille du Midi a zpět (platíme každý kartou). V 8:00 vyjíždíme lanovkou nahoru. Jsou tam samí Japonci. Převýšení 2800 m zdoláváme za asi 15 min čistého času. Zhruba v polovině trasy je přestup. Bez otálení nasazujeme mačky, helmy a sedáky a míříme na Cosmique. Nejdříve jsme seběhli po sněhovém hřebínku na plató. Pak jsme šli několik set metrů podél stěn du Midi do mírného kopečka až ke skále. Pak jsme si teprve začali užívat výstupu. V 11:00 Pavel prohlásil, že už jsme u lanovky, ale spletl se, tady teprve začíná ta pravá sranda - trojkové až čtyřkové lezení, jištění a slaňování. Najednou přicházíme ke skále se spárou a tam jako máme vylézt. No tak teda jo, naštěstí je na hladké skále něco jako provazový žebřík. Takže to bylo nepříjemné jen prvolezci (Tomáš). Cestou nás předešly asi 2 skupinky zkušenějších lezců, které jsme trochu zdržovali. Na posledním úseku jsme lehce zabloudili a lezli jsme jinudy, než se obvykle leze. Bylo to už těsně pod vyhlídkovou plošinou na Midi. Tomáš se zaseknul na nějakym blbym placatym kameni a nemohl ani dopředu ani dozadu. Chvíli tam tancoval, ale během chvilky se vymanil ze spárů smrti :-) a ustoupil zpět. Plošiny jsme dosáhli v 14:05. Následuje něco k snědku a prohlídka všech tunýlků a vyhlídek včetně ledové jeskyně. S asi 700 kg Japonců vyjíždíme rychlovýtahem na úplný vrchol Midi. Fotíme stojany s panoramaty, protože je to všechno, co můžeme díky husté mlze vidět. V 15:30 jedeme lanovkou dolů. V Chamonix kupujeme pohledy, jeden za půl eura, platíme 4,50 EUR za parkování a vyjíždíme směr Fillet, kde se hodláme pohodlně vyspat. Cestou chceme koupit konečně sýry, ale Coop má v sobotu otevřeno jen do 17:00 hod, takže máme opět smůlu. Ve Filetu platíme 31,50 CHF za kemp a kupujeme žetony do sprchy (jeden za frank). Ve chvíli, kdy vaříme véču (špagety s krůtím masem na česneku) a kdy chce jít Špétr do města zavolat, začíná pršet a prší až tak do jedenácti. Jídlo jíme ve stanu. Postupně se všichni střídáme ve sprše (je tu louže – je ucpanej odpad).

10. DEN, neděle 10. července 2005

Ráno se budíme kolem 8:15, Pavel s Tomášem vaří mléčnou rýži, ale ve výsledku není moc dobrá, protože neprošla varem. Petr jde konečně zavolat, ale karta X moc nefunguje. V 10:30 po uklizení bordelu a důkladném přebalení celého auta odjíždíme směr Gletsch – Andermatt – Disentis – Chur - St.Moritz. V Mořici chceme nakoupit sýry, čokolády a Rivellu v Coopu. V pasech moc nezastavujeme. Gletsch: 1576 km, Oberalppass (1618 km - 12:35), Reichenau - 1692 km, Tiefencastel - 1735 km. Při výjezdu na Julierpass nás hrozně zdržuje autobus z Řezna. Kolem 16:00 zastavujeme v parkingu v Coopu v St. Moritz Bad a zjišťujeme, že je geschlossen. Jedeme proto do St. Moritz Dorf a tam parkujeme na central parkingu. V centru je vše zavřeno, vyjma několika málo obchůdků se suvenýry. Ty několik desítek neúprosně obléháme, nakupujeme čokolády, Lindt, Suchard, Toblerone. Tomáš kupuje nůž Victorinox Work Champ za 75 CHF a ještě k tomu šlajfštajn. Jelikož jsou všechny Coopy zavřené (ten v Dorfu má otevřeno v pracovní dny do 18:30 s pol. pauzou, v So do 17:30 a v Ne má úplně zavřeno), dostává Petr nápad. Rivellu koupíme v kempu Morteratsch. Hned tam míříme. Asi v 17 hod zakupujeme asi 10 Rivell, 2 toblerone a o chvíli později odjíždíme pryč. Tomáš je ale nějaký nesvůj, protože u jeho nového žabykuchu je prý slabé pérko. Po kratším váhání jedeme ještě do Mořice a ptáme se hodného dědečka v suvenýrech, kde jsme nůž koupili, jestli je to OK. Po odpovědi: "Alles ist in Ordnung" a ukázání jiného nože je Tomáš utěšen a může v klidu relaxovat. Kolem 19. hodiny zastavujeme ve Scuolu s vidinou ochutnávky Raclette, bohužel hospody jsou buď zavřené nebo nemají Švýcarské tradiční jídlo, takže radši jedeme do Samnaunu pro naftu. 1900 km Martina (19:35), 1913 km Samnaun (19:55). Tankujeme 48 l za 39,80 EUR. Po zakoupení Rivelly za 2,30 CHF jsme nemilosrdně vykázáni pryč, protože mají otevřeno jen do 20:00. V údolí Innu celkem dost hustě cedí.

11. DEN, pondělí 11. července 2005

1958 km Landeck - 20:50
2000 km Fernpass - 21:25
2003 km Lermoos - 21:35
2013 km hranice A-D 21:45, hrozně cedí
2032 km Ga-Pa - 22:00
2048 km dálnice - 22:15
2087 km Exit Wolfrathausen - 22:45
Před exitem bleskově baštíme na odpočívadle utopence (jelikož hnusně prší jen tak v autě) a zapíjíme Rivellou (no fuj to je ale humáč)
2118 km Műnchen - 23:05
2176 km Wolnzach - 23:45
2255 km Regensburg - 00:20
2308 km sjezd Weiden - 00:55
2352 km hranice Rozvadov - 01:20
Stačilo jim jen zahlédnout pas a už na nás mávali, až je neobtěžujeme a jedeme dál.