Aldebaran bulletin

Týdeník věnovaný aktualitám a novinkám z fyziky a astronomie.
Vydavatel: AGA (Aldebaran Group for Astrophysics)
Číslo 24 – vyšlo 9. července, ročník 8 (2010)
© Copyright Aldebaran Group for Astrophysics
Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno.
ISSN: 1214-1674,
Email: bulletin@aldebaran.cz

Hledej

Superbel – Škoda bude mít svůj elektromobil

Jiřina Scholtzová

Dnes slýcháme čím dál častěji o alternativních pohonech našich automobilů. Možná díky ekonomické krizi, stále rostoucí ceně černého zlata nebo nehodě v Mexickém zálivu se konečně dočkáme rozmachu nových typů automobilů, poháněných alternativními zdroji. Velmi nadějná se jeví varianta elektromobilu – auta, poháněného elektřinou. No a česká automobilka nezůstane pozadu. Pravda, jak vyplývá z mnoha diskuzí a charakteru vlastního projektu, je to spíše díky iniciativě party nadšených studentů, než z vůle české Škodovky přispět k záchraně našeho zeleného světa, ale i tak si zaslouží naši pozornost. Zatím jedinou zásluhou Škody je sponzorský dar v podobě automobilu, se kterým mohou experimentovat brněnští studenti: Škoda Superb. Přestavbou tohoto automobilu na elektrický pohon vzniká hybrid zvaný Superbel, aneb Superb na elektrický pohon.

Logo projektu

Na projektu spolupracují prakticky všichni ti, kteří se v České republice o elektromobily zajímají. Například sdružení Elektromobily, které zajišťuje koordinaci projektu, propagaci a know-how. Dále společnosti EVC Group, která realizuje přestavbu vozu po technické stránce, Škoda Auto, která dodala testovací vůz, nebo EKOLO Vegr dodávající nultou variantu pohonného systému. První varianta pohonu je vodou chlazený asynchronní elektromotor Siemens, poskytující výkon 70 kW. Nabídku zapojení do projektu podala i společnost Aufeer Design. Vývoj mobilní nabíječky s výkonem 40 kW má na starosti Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně. Tato rychlonabíječka by měla zvládnout dobít elektromobil z 10 % na 90 % kapacity baterie během 30 minut. Uvažuje se také o využití solární energie.

Když na brněnském výstavišti v rámci veletrhu Autosalon (5.-10. 6. 2010) škodovácký elektromobil představoval Jaromír Marušinec z Centra výpočetních a informačních služeb VUT Brno, řekl, že „Smyslem projektu nebylo ani tak vyrobit prototyp, podle kterého by Škoda vyráběla vlastní elektromobily, jako spíše propagace a rozvoj elektromobility.“ Superbel by pak mohla v malém přestavovat z komerčního vozu na elektromobil nějaká malá firma podle přání jednotlivého zákazníka.

Cílem je prioritně pomoci propagaci a rozvoji elektromobility. Celý projekt je proto veřejný, tj. celý postup projektu je zveřejněn, a to detaily mechanické a elektronické, změna hmotnosti při přestavbě a také výsledky testů. Zveřejněné informace by měly umožnit opakování přestavby s použitím stejných komponent.

První Superbel

První elektromobil Superbel byl představen na brněnském Autosalonu 5.-10. června 2010.

Parametry

Superbel vznikl z auta Škoda Superb odebráním motoru a dalších, pro elektromobil zbytečných součástí o souhrnné hmotnosti asi 425 kg. Vzniklý prostor nahradil střídavý asynchronní, vodou chlazený elektromotor značky Siemens s výkonem 70 kW a akumulátor o hmotnosti 300 kg s lithium-železo-fosfátovými články (základní model má 95 článků), do kterého je možné uložit až 45 kWh energie. To odpovídá dojezdu zhruba 200 km. Maximální rychlost elektromobilu je 140 km/h. Elektromobil je o něco málo těžší než běžný Superb (rozdíl je do 30 kg v závislosti na hmotnosti akumulátoru).

Akumulátor

Pohled pod kapotu Superbelu. Většinu prostoru zaujímá 95 akumulátorových článků. Jejich životnost je 500 000 km. Za provozu jsou články překryty umělohmotným poklopem.

Motor

Vodou chlazený elektromotor o výkonu 70 kW, který je použit v prototypu Superbelu.
Jeho životnost je milion kilometrů.

Vzniklé vozidlo je tiché, bez zápachu, a nepotřebuje zvláštní údržbu. Stačí jen měnit pneumatiky, doplňovat vodu do odstřikovačů a dobíjet akumulátor. Údržba elektromotoru je také snadná: stačí pouze podle potřeby měnit ložiska a převodovku. Poruchovost auta souvisí s kvalitou akumulátorů. Ty jsou ale v dnešní době velmi spolehlivé. Tedy i po této stránce je Superbel lepší než jeho „smradlavý“ předchůdce. Jízdní vlastnosti elektromobilu jsou buď stejné nebo dokonce lepší, než u benzinového auta. Životnost motoru je odhadnuta na 1 milion km, životnost akumulátorů na asi 500 tisíc kilometrů.

Rychlonabíječka, kterou vyvíjejí studenti VUT, by měla být schopná nabít baterie na plnou kapacitu za 45 minut, při napojení na 400 V zásuvku. Nabíječka je součástí elektromobilu a lze ji zapojit i do běžné zásuvky. Pro rychlé nabití vám samozřejmě domácí zásuvka nepostačí, ale poslouží vám síť dobíjecích stanic, která má v České republice již celkem slušné pokrytí. Koncepce rychlonabíječky je navržena tak, že půjde snadno přizpůsobit i jiným typům akumulátorů. Odborníci z VUT tedy vytvořili nový typ univerzální rychlonabíječky.

Rychlonabíječka vyvinutá studenty VUT v Brně

Rychlonabíječka vyvinutá studenty VUT v Brně. Zdroj: ČT24/Milenium.

Dobíjecí stanice
Popisky

Síť dobíjecích stanic pro elektromobily V ČR.

Přestavba přišla na 450 tisíc Kč, přičemž naprostou většinu této částky spolkly baterie. S cenou automobilu pak vyjde Superbel na zhruba 1,5 milionu Kč. Tato cena se může samozřejmě snížit, pokud by se našla firma, která by Superbely přestavovala ve větším množství než po jednom kuse. Zajímavá je také cena provozu auta, která je odhadována na 50 Kč na 100 km.

Parametry elektromobilu Superbel
typ auta Škoda Superb
elektromotor Siemens, asynchronní, chlazený vodou
maximální výkon elektromotoru 70 kW
maximální rychlost 140 km/h
dojezdová vzdálenost 200 km (akumulátor s 95 články)
až 300 km (akumulátor se 130 články)
životnost motoru 1 000 000 km
životnost akumulátoru 500 000 km
rychlost nabíjení 45 min. při napojení na 400 V
jízdní vlastnosti stejné nebo lepší
bezpečnost stejná
poruchovost minimální
provoz 50 Kč na 100 km
cena přestavby 450 000 Kč
celková cena elektromobilu 1 500 000 Kč

Možná vylepšení

Podle autorů není problém do elektromobilu přidat dalších 35 článků akumulátoru, které by zvýšily dojezd na 250 až 300 km. V plánu jsou také fotovoltaické panely umístěné na střeše elektromobilu. Ty by měly za slunečného dne přispět takovou energií, která by vystačila na dojezd cca 15 km. Pravda, není to mnoho, ale pokud byste jezdili na krátkou vzdálenost například do práce a nechávali přes den své auto stát na slunci, máte cestu prakticky zdarma. Bohužel zatím není dořešené upevnění panelů na elektromobil, takže na toto vylepšení si ještě počkáme.

V dalším modelu Superbelu se již nepočítá s převodovkou a spojkou. Uvažuje se o nahrazení buď jedinou rychlostí nebo robotickým převodem podle typu jízdy (na dálnici, ve městě atp.). Auto bude splňovat veškerá bezpečnostní kritéria jako původní model. Do budoucna se naopak počítá s rozšířením bezpečnostních prvků o další.

Fáze projektu

Projekt elektromobilu Superbel vznikl v roce 2009. Následně se podařilo získat pro tento záměr firmu Škoda auto, která začala projekt oficiálně podporovat a darovala jeden vůz Škoda Superb. Pak již tým deseti studentů a pracovníků VUT realizoval přestavbu, která finišovala představením vozu Superbel na letošním Autosalonu. Celý záměr a aktuální stav projektu můžete sledovat na stránkach projektu. Jednotlivé fáze projektu byly rozděleny do následujících bodů:

  1. Získání vozidla Škoda Superb.
  2. Volba a test pohonu. Určení výkonu motoru, nastavení frekvenčního měniče, určení napětí baterií.
  3. Úpravy na vozidle, demontáž spalovacího motoru, montáž baterií, BMS (Battery Management System, systém správy baterie), nabíječky, regulátoru a centrálního elektromotoru.
  4. Testy pohonu na vozidle, nastavení řídící jednotky.
  5. Instalace fotovoltaické střechy, měniče.
  6. Testy pro homologaci, elektromagnetické emise, bezpečnost, přihlašování stavby vozidla do provozu.

Poslední dvě fáze projektu na realizaci teprve čekají. Superbel představený na brněnském Autosalonu je již nyní možné objednat za cenu cca 1,5 milionů Kč. Homologace této verze Superbelu by měla být schválena na podzim letošního roku. Přidání fotovoltaické střechy nebo vylepšení bezpečnostních prvků jsou nyní ve vývoji.

Závěr

Na závěr dlužno ještě říci, že Škoda vyráběla elektromobily mnohem dříve, než nastal současný boom. V Čechách se elektromobily vyráběly v bývalém závodě Škoda Elcar Ejpovice, který byl pobočkou Škody Plzeň.

Prvním elektromobilem byla Škoda Shortcut vyrobená Jaromírem Vegrem zkrácením Favoritu na zakázku Švýcarského zájemce v roce 1990. Model měl údajně ve Švýcarsku obrovský úspěch, a tak přišla žádost o dodání 1000 kusů! Ke konci roku 1992 se výroba skutečně rozjela, vyráběly se modely Škoda Eltra 151L a 151 Pick-up. Veškerá produkce šla na vývoz, pouze několik kusů zakoupila Česká pošta. Výroba skončila v roce 1993, kdy podnik Škoda Auto převzal Volkswagen.

Zajímavé je, že Superb není ideálním modelem pro přestavbu na elektrický pohon. Pro vytvoření městského elektromobilu, který by stálo za to vyrábět sériově, by bylo vhodnější nějaké menší auto jako Fabia, Roomster nebo nový Up!. Autoři projektu to ale vysvětlují tím, že při současné ceně elektromobilu by mohl Superbel oslovit především zákazníky, pro které nebude rozhodující cena, ale budou mít zájem o luxusnější a pohodlnější elektromobil. Proto zvolili raději model Škoda Superb.

Klip týdne: Elektromobil Superbel

Superbel (avi/ivx, 34 MB)

Elektromobil Superbel. V brněnském VUT se podařilo pedagogům se studenty přestavět běžný vůz Škoda Superb na elektromobil. Demontovali motor a ostatní „zbytečné“ součásti a vůz osadili výkonným elektromotorem Siemens (70 kW) a akumulátorem složeným z 95 lithium-železo-fosfátových článků o hmotnosti 300 kg. Výsledná hmotnost elektromobilu je jen o 30 kg vyšší než u původního vozidla. Dojezd vozidla je 200 kilometrů, při použití většího počtu článků by mohla dosáhnout až 300 km. Ke kladům patří minimální údržba, tichý chod, mimořádná životnost (akumulátor 500 000 km, motor 1 000 000 kilometrů), levný provoz (50 Kč na 100 kilometrů). K nevýhodám patří vysoká pořizovací cena (zatím 1,5 milionu Kč) a nutnost elektromobil dobíjet. Pokud se použije speciální nabíječka a zásuvka 400 V/3×63 A, jsou baterie dobity z 10 % na 90 % za půl hodiny. Zdroj: ČT 24, Milenium. (avi/ivx, 34 MB)

Literatura

Valid HTML 5Valid CSS

Aldebaran Homepage