XMM - Newton

provozovatel: ESA
start: 10.12.1999
konec: plánované dva roky byly prodlouženy o další čtyři
nosná raketa: Ariane-5
dráha: 7417 km × 113678 km, 38,8°, 48 hodin
parametry: každý ze tří dalekohledů váží 500 kg, spektrální rozsah 0,1 až 12 nm, ohnisková vzdálenost 7,5 m, rozlišení 5″
cíle mise: rentgenové záření akrečních disků černých děr, vlastnosti explodujících hvězd, původ exotické látky

XMM - Newton

Přístroje

• EPIC – European Photon Imaging Cameras
  • RGS – Reflection Grating Spectrometer
  • OM – Optical/UV Monitor

Rentgenová observatoř XMM (X–ray Multi–Mirror) byla v roce 2000 přejmenována na XMM–Newton podle sira Isaaca Newtona, který se jako první zabýval spektroskopii světla. V současné době je XMM nejkvalitnější rentgenovská sonda všech dob a jako projekt ESA je významným konkurentem americké NASA. Skládá ze tří systémů soustředných zrcadel uložených v tubusech o délce 7 m. Zrcadla jsou kombinací hyperbolické a parabolické plochy a v každém ze tří systémů je celkem 58 zrcadlových ploch, které jsou soustředně umístěny jedna v druhé a průměr největšího zrcadla je 70 cm. Tenká zrcadla jsou vyrobena z pozlaceného niklu a jejich celková plocha je srovnatelná s plochou tenisového hřiště. Zrcadla lámou rentgenové paprsky ke trojici detektorů CCD EPIC (European Photon Imaging Camera) a část paprsků je odrážena do spektrometru RGS (Reflection Grating Spectrometer). Třetím přístrojem na palubě XMM je optický dalekohled s průměrem 30 cm, který získává doplňková data z optického a UV oboru.

3D model sondy

Snimek z XMM

Obrázek znázorňuje pozůstatek supernovy, která explodovala v roce 1006. Horní levý snímek: nízkoenergetické rentgenové záření představované především teplým plynem na K–čáře kyslíku. Horní pravý: energetické rentgenové záření (TeV) - synchrotronní záření. Dolní levý: červená barva 0,5÷0,8 keV, zelená 0,8÷2 keV a modrá 2÷4,5 keV. Výsledek vznikl smícháním všech barev ze šesti pozorování. Dolní pravý: nízkoenergetické částice (GeV) vyzařující synchrotronní záření. Všechny snímky jsou zobrazeny ve falešných barvách.

Zrcadlo