Clementine
(Měsíc)

start: 25.1.1994 (základna Vandenburg)
ukončení mise: 7. května 1994 (selhání palubního počítače)
nosná raketa: Titan II G
navedení na lunární dráhu: 19. února 1994

Historie

Sonda Clementine byla společným projektem NASA a SDIO (Strategic Defense Initiative Organization). Hlavními astronomiskými cíly bylo sledování Měsíce a planetky Geographos (planetka blízká Zemi). sonda byla úspěšně navedena na oběžnou dráhu kole Měsíce a pořídila na dva miliony plně digitálních snímků povrchu Měsíce s rozlišením 60×60 km. Po opuštění lunární dráhy došlo k poruše jednoho palubního počítače. Ten zapálil jednu z trysek, která spotřebovala veškeré palivo a způsobila nekontrolovatelnou rotaci sondy rychlostí 80 otáček za minutu. Plánovaný průlet kolem planetky Geographos proto nemohl být uskutečněn. Clementine Kosmická sonda Clementine  dosud nejpodrobněji zmapovala rozsáhlé impaktní pánve na Měsíci. Na její palubě se nacházel  laserový výškoměr LIDAR a  čtyři kamery pro snímkování ve viditelné, blízké a vzdálené infračervené oblasti spektra. Topografie našeho souputníka je mnohem drsnější než se čekalo. Výšky kolísají v rozmezí plných 16 km a kůra Měsíce je na přivrácené straně tlustá 60 km, kdežto na odvrácené straně 68 km. Pánevní proláklina v oblasti jižního pólu a kráteru Aitken má průměr 2 500 km a hloubku 8 km. Sonda též velmi podrobně zmapovala průběh gravitačního pole nad povrchem Měsíce.

Na obrázku vlevo je Země nad měsíčním severním pólem. Úhlová velikost Země byla z ilustračních důvodů zmenšena. Snímek pochází z UV/Vis kamery. Kráter v popředí (82N, 174E) je Plaskett a má průměr 109 km