Magellan Venus
(Venuše)

start: 4. května 1989
ukončení mise: 11. října 1994 (nasměrování k povrchu)
nosná raketa: raketoplán Atlantis (Cape Canaveral)
hmotnost na oběžné dráze: 1035 kg
přílet k Venuši: 10. srpna 1990

Historie

Sonda Magellan provedla dosud nejrozsáhlejší průzkum planety Venuše.  Jde o společný projekt NASA a JPL. Sonda byla navedena na oběžnou dráhu kolem Venuše s periodou 3.25 hodiny. V průběhu čtyř let zmapovala 98 % povrchu planety s rozlišovací schopností 100 m. Výškoměr s radarem zjišťovaly topografii a elektrické charakteristiky povrchu. Mapování probíhalo v cyklech. Při čtvrtém cyklu (osmiměsíčním) bylo za pomoci sledování polohy sondy  měřeno gravitační pole planety. Sonda také zkoumala chování molekul v horních vrstvách atmosféry. Po čtyřech letech činnosti byla sonda namířena k povrchu. Při svém zániku získala unikátní data o atmosféře Venuše.

Sonda byla poháněna hydrazinovým motorem s výkonem (0.9-445) N, energii čerpala ze dvou panelů slunečních baterií a 28 V akumulátoru. Pozice sondy byla definována pomocí čtyř setrvačníků.

Cíle mise

• Radarová mapa povrchu Venuše s rozlišením 1 km
  • Topografická mapa s rozlišením 50 km vodorovně, 100 m svisle
  • Gravitační mapa s rozlišením 700 km
  • Výzkum geologické struktury planety, včetně dynamiky a hustotního rozdělení

Přístroje

• Radar ( = 2 385 GHz, P = 325 W). Pracuje ve třech modech:
    • Radar - rozlišení 150 m
    • Výškoměr - rozlišení 30m
    • Radiometr - rozlišení 2°C
  • Vysoko zisková anténa (d = 3.7 m)
  • Středně zisková anténa
  • Nízko zisková anténa

Některé snímky ze sondy Magellan

Venuše je z velké části pokryta vulkanickým materiálem. Lávové proudy jsou dlouhé až 6 000 km. Na povrchu je několik geologicky mladých impaktních kráterů. Na rozdíl od Marsu není patrná větrná eroze.

Venuše - z radarových měření MagellanuVenuše - Magellan, Venera, Pioneer VenusVenuše - Magellan, Venera, Pioneer Venus
Topologická mapa Venuše Gravitační a topologická mapa části Venuše

1. Celkový pohled na povrch Venuše. Obrázek vznikl počítačovou projekcí na pomyslný glóbus. Data pocházela z tří osmiměsíčních cyklů práce radaru.
  2. Základem tohoto snímku jsou radarová měření sondy Magellan doplněná měřeními sond Venera a Pioneer Venus. Použita byla ortografická projekce, která napodobuje pohled na planetu z dálky. Snímek byl vytvořen počítačem 16.3.1995. Snímek je centrován na 0° východní planetární délky.
  3. Snímek pořízený stejným způsobem jako předchozí, centrován na 90° východní planetární délky.
  4. Topografická mapa Venuše. Výsledek dvouleté systematické práce radarového výškoměru. Červená barva odpovídá nejvyšším útvarům, modrá nejnižším.
  5. Gravitační a topografická mapa oblasti 12 700 × 8450 km2 (180° až 300° planetární délky a -40° až +40° planetární šířky). Oblasti Atla Regio a Beta Regio jsou obří sopky s velkou gravitací a výraznou topografií.

[ Astrofyzika ] [ Galerie ] [ Sondy ] [ Úkazy ] [ Plazma ] [ Slavní lidé ] [ Aplety ] [ Ke stažení ] [ Odkazy ]