Geosat (Geodetic Satellite)

start: 12. března 1985
oběžná dráha: 814÷757 km
inklinace: 108°

Historie

Sonda původně patřila americkému námořnictvu US NAVY oddělení ONR (Office of Naval Research), pozděli SPAWAR (Space and Naval Warfare Systems Command). Hlavním cílem bylo přesné mapování tavru geoidu v oblastech oceánů. Hlavním přístrojem byl kvalitní radarový výškoměr. Gravitační působení podmořských masivů k sobě přitahuje mořskou vodu. Průměrná hladina oceánu nad masivy  je až o 100 metrů vyšší než v okolí. Obdobně vytvářejí podmořské prolákliny na povrchu oceánu ďolíky. Tyto kopce a ďolíky na povrchu oceánu rostou a klesají natolik povlovně, že pro lodě nejsou pozorovatelné. Lze je však snadno detekovat radarovým výškoměrem z Geosatu a podle nich usuzovat na tvar mořského dna.  Tyto "snímky" reliéfu dna oceánů se brzo staly známé po celém světě. Geologie zemského dna je sice jednodušší než geologie povrchu kontinentů, ale neméně zajímavá. Pod mořem existují řetězce podmořských vulkánů, zlomy a prolákliny, podmořské hory  a planiny. Tyto útvary po dlouhou dobu zůstávaly lidskému oku skryté. Hlavním důvodem byl několik kilometrů tlustý vodní příkrov, který znemožňoval přímá pozorování. Elektromagnetické vlny tak tlustou vrstvou vody pronikají mimořádně obtížně. Jedinou cestou byly sonary na lodích - vyhodnocování odrazů akustických vln od mořského dna. Mapování mořského dna z lodí bylo značně drahé a neefektivní. Data získaná z Geosatu jsou obdobná datům, která později získala sonda Magellan na Venuši. Prvních 18 měsíců práce Geosatu stálo 80 milionů dolarů.

vodorovné rozlišení: 10 km
svislé rozlišení:     3 cm

Ukázky zpracování dat

Výsledek analýzy gravitačních dat Mořské dno naší Země Trojhřeben s vulkány. 27° j. šířky, 70° v. délky. Ukázka tektoniky ker.
Východní pobřeží Tichého oceánu

Podmořské vulkány

Mexický záliv. Využití dat pro naftařské společnosti.

[ Astrofyzika ] [ Galerie ] [ Sondy ] [ Úkazy ] [ Plazma ] [ Slavní lidé ] [ Aplety ] [ Ke stažení ] [ Odkazy ]