Up Aldebaran » Americká anabáze » BNL Slideshow

Brookhavenská národní laboratoř

Brookhavenská národní laboratoř na Long Island je jednou z deseti národních laboratoří Spojených států. Jde o vědecké městečko žijící vlastním životem ne nepodobné evropskému CERNu. K cestě jsme si museli zapůjčit automobily, kterými jsme se snadno dostali z New Yorku do cíle. Domluvená návštěva měla přesný harmonogram. Nejprve jsme si prohlédli National Synchrotron Light Source – zdroj elektromagnetických vln širokého rozsahu, které vznikají v synchrotronu. Využívají se k nejrůznějším experimentům, například k zobrazování složitých organických molekul. Komplikované optické lavice byly podobné těm, které jsme před rokem viděli na zařízení FLASH v německém DESY. Poté jsme šli do tunelu urychlovače RHIC (Relativistic Heavy Ion Collider), ve kterém se zkoumá kvarkové gluonové plazma vznikající při srážkách jader těžkých prvků (například zlata). Obdobný stav látky byl ve vesmíru v časech kratších než 0,1 mikrosekundy. Třešničkou na dortu byla návštěva detektoru Phoenix, na kterém se tyto výzkumy provádějí.

16