Jak nejlevněji do Slovinska aneb Nejkratší cesta není vždy nejlevnější!

    Hned v úvodu je třeba napsat, že nejlevnějším způsobem, jak se dostat do Slovinska (a samozřejmě nejen tam), je stop nebo spolujízda. Tento způsob jsme vzhledem k našemu počtu (4) a omezeným časovým možnostem zavrhli. Automobil jsme zaprvé neměli k dispozici a zadruhé jsme věděli, že se nebudeme vracet do stejného místa. Dále připadal v úvahu autobus. Přímá linka z ČR do Slovinska neexistuje (stav v létě 2003, nicméně dle mého názoru do budoucna neměnný). Jediným možným řešením je využít autobus CK Jenda, která provozuje tzv. Jihoalpský expres. Jeho předností je vedle příznivé ceny (zpáteční jízdenka kolem 1500 CZK) i možnost dohodnout si výstupní stanici dle vlastních požadavků (Tarvisio, Klagenfurt, Bohinjske jezero, Predil aj.), nevýhodou pak nutnost podřídit se předem daným termínům (např. od 01. do 14.08., kombinace dvou termínů je možná, ale připravte se na 50% příplatek, při jízdě jedním směrem dokonce na 75%) a z toho vyplývající nutnost rezervovat si místa v dostatečném předstihu.

    Pokud dopředu neznáte přesný termín svého odjezdu, doporučuji zvolit dopravu po železnici. Uvědomte si však, že při cestě na jih jste nuceni použít tratě Rakouských (ÖBB) či Německých drah (DB), jejichž ceníky, s nadsázkou řečeno, začínají na hodnotách, na nichž náš tarif končí. Předem se proto informujte o nejlevnějším způsobu tranzitu přes tyto státy (doporučuji pečlivě zpracované rakousko-české stránky železničního nadšence Jeremiase, v nichž naleznete řadu vynikajících triků) a nespoléhejte, že se to "nějak vyřeší na místě". Pamatujte, že na tratích těchto "západoevropských" železničních dopravců totiž více jak kde jinde platí, že čím jednodušší typ jízdenky zvolíte (např. obyčejná), tím lehčí následně bude vaše peněženka (třeba dodat, že České dráhy již tento model tarifikace zavedli také, a sice zavedením zákaznického a obyčejného jízdného v roce 2002). Jen pro ilustraci: při cestě z Břeclavi GR. (tj. z hranic) do Vídně (92 km) zaplatíte za obyčejnou jízdenku 14,30 EUR (1 EUR je přepočítáván dle aktuálního Jednotného železničního kurzu a je vždy o něco vyšší než je kurz v bankách a směnárnách, v době vzniku této stránky byl aktuální kurz 1 EUR = 32,60 CZK), při využití slevy 1+Freizeitticket (obdoba naší skupinové jízdenky pro 2-5 osob) zaplatíte již jen 9,95 EUR (ve skupině 4 lidí) a máte-li VORTEILScard (obdoba Karty Z či Junior pasu), pak vás jízdenka vyjde jen na 7,90 EUR! Významné změny v cestování přes rakousko-české hranice přinese změna podmínek nabídky EURegio, kterou ČD a ÖBB chystají od zavedení JŘ 2003/2004 (tj. od 14. 12. 2003). Zajímavou možnost, jak se dopravit do Slovinska, představoval v roce 2003 Jadran Express, jedoucí po trase Praha - Brno - Wien Nord - Bruck a. d. Mur - Maribor - Dobova - Zagreb - Split. Jeho výhody spočívaly v poměrně nízké ceně (asi 2000 CZK za zpáteční jízdenku, globální jízdné!) a možnosti cestovat přímo, nevýhody pak v nutnosti včasné rezervace a hlavně v nízké kvalitě řazených vozů (dle sdělení Čechů, které jsme potkali v Postojné, byl vlak dost plný a bylo v něm pěkné vedro). To by byl prozatím stručný nástin fakt, a nyní konkrétně k věci:

    Po několika hodinách strávených na Internetu se zrodila v mé hlavě odvážná myšlenka: Do Slovinska pojedeme po kolejích a přes Bratislavu! Možná Vám to přijde legrační, ale díky této oklice jsme zaplatili daleko méně peněz než při cestě nejkratším směrem, tedy přes Linz a Salzburg. Zásadní problém spočívá v tom, že jede-li skupina 2-5 lidí (což byl náš případ), je nejvýhodnější použít jízdenku City Star, která je ovšem na Slovensku téměř o 50 % levnější než v ČR. Vzhledem k tomu, že tato nabídka není všeobecně známá, stručně zde popíšu její princip. Jedná se o paušální zpáteční jízdenku mezi 2, příp. více státy. Jízdné závisí jednak na počtu spolucestujících osob (čím víc, tím líp, maximálně ale 5 osob, při větším počtu osob už se samozřejmě vyplatí běžná mezinárodní skupinová jízdenka), jednak na tarifních kilometrech projetých na tratích obou (všech) železničních dopravců. V našem případě (4 osoby, jejichž snahou je projet Rakousko) se jednalo o cca 80 km po ŽSSK-ŽSR a cca 450 km po ÖBB. Při koupi na Slovensku (za SKK!) tato jízdenka vyšla na 120,50 EUR (zpáteční jízdenka pro všechny 4 osoby). Pokud bychom ji koupili v ČR, vyšla by zhruba na 240 EUR!!! A tohle byl ten zcela zásadní důvod, proč jsme jeli přes slovenskou metropoli. K jízdence je nutné ještě poznamenat, že se vydává jen jako zpáteční z konkrétní výchozí stanice (např. Bratislava, ŽSSK-ŽSR) do konkrétní cílové stanice (např. Rosenbach, ÖBB) a zpět, přičemž lze použít různé hraniční přechody. Podle tarifních ustanovení nelze jako cílovou stanici stanovit pohraniční přechodový bod (např. Jesenice GR.). Tímhle si ale nejsem stoprocentně jistý. Při použití jízdenky City Star nemusíte platit žádné příplatky na IC, EC (vztahuje se na Slovensko a ČR, v Rakousku se totiž žádné takové příplatky obecně nevybírají), použití ve vlacích NachtZug a jim podobných mi v tuto chvíli není známo.

    Podrobný rozpis cesty a cen naleznete zde.