Planet-B

start: 6. srpna 1998
nosná raketa: M-5
hmotnost: 536 kg

Planet-BCíle mise

Země vycházejícího Slunce vyšle v červenci roku 1998 k planetě Mars svoji první sondu. Planet-B je sonda navržená pro zkoumání horní části atmosféry Marsu a její interakci se slunečním větrem, dále pro vyvinutí technologií potřebných pro budoucí výpravy k Marsu.

Jmenovitě měří přístroje na sondě strukturu,složení a pohyb ionosféry, účinky slunečního větru, úniky části atmosféry, vlastní magnetické pole, pronikání magnetického pole slunečního větru, strukturu magnetosféry a prach v horní atmosféře.Sonda také získá obrázky povrchu Marsu.

Popis sondy

Sonda Planet-B má tvar hranolu o hraně 1,6 m a výšce 0.6 m. Dva křemíkové solární články jsou umístěny proti sobě a zásobují enrgií baterii nebo přímo sondu. Nahoře je parabolická anténa, dole pohonná jednotka. Přístroje jsou umístěny postranách sondy a dohromady váží 33 kg. Celková hmotnost sondy je 536 kg včetně 278 kg paliva.

Jak bude vypadat cesta

První příležitost pro odlet sondy ze Země nastane mezi 6.srpnem a koncem září. Planet-B bude nejprve vynesena raketou M-5 na eliptickou parkovací dráhu kolem Země z Kagoshima Space Center, které leží asi tisíc kilometrů jihozápadně od Kjota. Sonda potom získá od měsíce energii potřebnou k doletu na Mars. Přílet sondy k Marsu je plánován na listopad roku 1999. Planet-B bude umístěna na excentrickou dráhu kolem Marsu (300×47 500 km) s periodou kolem 38 hodin. Sonda bude rotačně stabilizována a její anténa se nastaví směrem k Zemi a potom sestoupí na nižší oběžnou dráhu (150 km), kde začne zkoumat termosféru a nižší exosféru. Mise je plánována na 1 marťanský rok (asi 2 roky pozemské) a může být prodloužena až na dva roky. Sonda potom také vyfotí dva měsíce Marsu, Phobos a Deimos.

Další informace o této sondě naleznete zde:

[ Astrofyzika ] [ Galerie ] [ Sondy ] [ Úkazy ] [ Plazma ] [ Slavní lidé ] [ Aplety ] [ Ke stažení ] [ Odkazy ]